Юрій Яновський
Роман "Майстер
корабля" /1927/
Особливості
жанру та художньої організації.
Роман новаторський, тож визначити його
жанр досить складно, адже в ньому є й філософські
роздуми, неоромантична любовна лінія, спроба зазирнути в майбутнє,
передбачити його, наявні риси пригодницького твору. Отже, це
твір зі складною організацією, що
поєднав ознаки кількох романних різновидів. Твір є «своєрідною мозаїкою, де поєднано розмаїття
жанрів (мемуари, белетристика, притча,
епістолярій, саморефлексії персонажів), які утворюють художню формозмістову
цілісність» [Ткаченко].
Виклад
стилізований під мемуари — спогади вже немолодого героя про
давні часи. Письменник, ще молода людина, пробує уявити, яким має стати його
герой на восьмому десятку років. Він немовби мандрує в часі, гортаючи сторінки
людського життя, переноситься від молодості до старості й навпаки, тим самим
додаючи всьому твору філософської глибини.
Вигадана мемуарність твору гармонує з
довірливими інтонаціями, щирістю і відвертістю оповідача, зумовленими
автобіографічністю багатьох ситуацій і переживань.
Ю. Яновський сміливо порушує часову послідовність подій не лише в межах оповіді головного героя, а й у передісторіях персонажів. Цей типовий для романтика прийом — перемежування часових площин — виконує подвійну функцію: з одного боку, молодість героя надає авторові можливість подати події його творчої та особистої біографії в обрамленні піднесено-захопленого пафосу, застосувавши всі можливі відтінки емоцій, не стримувати політ фантазії; з іншого те, що описані події пропущено крізь досвід літньої людини, поціновано її мудрістю, робить основну ідею роману вагомішою, глибше усвідомленою, що для виконання поставленого митцем завдання є органічним і необхідним.
Переплетення творчих і суто особистих клопотів людей, зайнятих кіносправою, відкривають картину перших кроків української кінематографії, подають майстерно виписані портрети наших митців.
Окрім усього,
«Майстром корабля» письменник демонстрував
нову форму: оповідь ведеться
переважно у формі ліричної сповіді То-Ма-Кі. Йдеться про минуле, але з
висоти майбутнього — із 70-х pp. XX ст. Ця оповідь переривається вставними «історіями»
з життя інших героїв, вставними
новелами, передісторіями персонажів.
Через образ оповідача — сімдесятилітнього То-Ма-Кі — автор розмірковує над важливими естетичними й
морально-етичними проблемами. Це ліризує твір, надає йому довірливої та щирої
тональності. Оповідач звертається і до читача, і до природи. Він знає про
перебіг подій і в минулому, і в майбутньому. Ці творчі знахідки органічно
випливали з романтичного пафосу творчості письменника.
У романі події зображено не в логічній послідовності, а в їхній розкутості, асоціативності.
Яновський зміщує не лише різні часові,
але й просторові площини: композиція досить вільна, роман розбудовується на
очах у читача — автор зумисне залучає до активної співучасті в такому
віртуальному творенні нової дійсності. Авторська (а також читацька) уява
мандрує слідом за дією, що відбувається (реально або в споминах) то в Місті
(тобто Одесі), то в Італії, на острові Ява, в Румунії. Ця дія більш
авантюрно-пригодницька, інтригуюча, аніж логічно-описова, герої постійно
перебувають у якихось випробувальних, критичних ситуаціях, що спонукають до
вибору. Зовнішній сюжет час від часу переходить у сюжет внутрішній (що
стосується емоційних переживань героїв) і навпаки.
Автор активно використовує позасюжетні елементи, розлогі розповіді персонажів
про події, що відбуваються на далеких островах, в Італії, Румунії тощо. Усі
епізоди яскраві, неоромантичні — вони зазвичай ілюструють примхи долі та
людську волю до життя.
Твір сповнений роздумів талановитого художника слова про сенс земного
буття, загадковість і велич душі людської, її поривання до гармонії та краси
шляхом осягнення і минулого, і майбутнього. Роман буквально рясніє місткими висловами-сентенціями, афористичність
яких дає змогу автору висловити, ствердити, перевірити власні естетичні
принципи, творити власний художній кодекс. Наведемо деякі з них: “...Людина —
натура творча. Людині треба, щоб її робота залишалася після неї самої жити.
Тоді людина працюватиме так, як співає”. Або: “Радісна праця — ознака
творчості”.
Немає коментарів:
Дописати коментар