Юрій Яновський. "Майстер корабля". Напрямок. Тема. Ідея


Юрій Яновський. "Майстер корабля". Напрямок. Течія. Тематика. Ідея.
Юрій Яновський

Роман "Майстер корабля" /1927/

            «Майстер корабля» – український модерністський роман нового типу, про що постійно наголошував Ю.Яновський. Його основа неоромантична: на першому плані — окриленість, фантазія і віра в людські можливості, які наче зовсім заступають приземлену буденність. Ю.Яновський поетизує море, цю вічну стихію з мінливим настроєм, що надає творові ліризму і схвильованості. У романі багато екзотики (химерні імена персонажів), незвичайних пригод і людей. Його широкий часовий діапазон (з 20-х до 70-х років нашого століття) відповідає не менш значним просторовим координатам: уява письменника переносить героїв на Балкани, в Румунію, Італію, на Яву. 
         Проте романтика в романі переплітається з реальністю. Письменник осмислив власний життєвий досвід, пов’язаний із роботою на Одеській кіностудії. Змальоване гомінке місто безліччю прикмет нагадує Одесу 20-х років, яку тоді називали “Голлівудом на березі Чорного моря”, — метушливою кінофабрикою, бульварами й пам’ятниками, неповторними людськими типажами, згадкою про реальну подію — приїзд до Одеси наркома закордонних справ Г. Чичеріна та його зустріч із турецьким міністром у 1926 році.
Час дії.
З 20-х до 70-х років нашого століття.
Місце дії.
Одеса, Балкани, Румунія, Італія, острови Ява та Пао, озеро Комо.
Тема.
Народження сучасної й повноцінної якісно нової української культури вільного народу.
Недарма головний герой То-Ма-Кі (Товариш Майстер Кіно) з піднесенням згадує про свою «наречену», якій присвятив усе життя: «Культура нації звуть її». Автор розповів про формування нової української інтелігенції й порушив у зв’язку із цим проблему моральнофілософського характеру — проблему людини, яка будуватиме майбутнє України, вільне від усіх темних прикмет попередніх часів.
Помітне місце посідають теми:
*    становлення українського кіно,
*    мистецтва,
*    сенсу життя,
*    творчого покликання,
*    щастя,
*    кохання,
*    дружби,
*    молодості і старості,
*    моря й морських пригод,
*    ставлення до жінки в суспільстві майбутнього.

Ідея.
Оспівування творчого начала в людині, завдяки якому вона здобуває безсмертя у віках.
Усе життя треба присвятити творчим натхненням, і тоді воно перетвориться на казковий край мирної праці й гармонійно розвинених особистостей.


Немає коментарів:

Дописати коментар