8 клас. Укр. мова

Відокремлені члени речення

Завантажити тестові завдання  можна ТУТ

****************************************
Відокремлені члени речення
ДЗ з української мови 
на період карантину 
(з 06.05. - по 08.05.) 

Завдання. Розставте пропущені розділові знаки. З’ясуйте,  якими відокремленими членами ускладнені речення. Біля кожного речення запишіть цифру, яка відповідає ускладненню.
1.    Відокремлене означення
2.    Відокремлена прикладка
3.    Відокремлена обставина
4.    Відокремлений додаток
5.    Відокремлений уточнювальний член речення
6.    Кілька відокремлених членів речення
7.    Відокремлення немає

1.       На призьбі сиділа його мати вже немолода жінка (Панас Мирний).
2.       Хто окрім тебе любий допоможе схололу душу нині пробудить? (М. Воробей).
3.       Черешні тут росли високі й розкішні (О.Гончар).
4.       Ось тут на галяві поміж дубів ціле розсипище фіалок (Є. Гуцало).
5.       Я  всупереч погрозам і прогнозам живу живу землі своєї син! (М.Лубківський).
6.       Там біля самого малинника підминаючи його копитами ходили попасом коні (М.Стельмах).
7.       Дмитрик  восьмирічний хлопчик  вискочив із душної низенької хати (Коцюбинський). 
8.       Рудий яструб  степовий розбійник  знявся вгору і закружляв над полем (О.Донченко).
9.       Веде нас мрія ніжна й строга і підросли малі сини (А. Малишко).
10.    Срібним маревом повиті  коло сіл стоять тополі (Леся Українка).
11.    Вранці прокинувшись ми побігли до озера вмитись (Я. Стельмах).
12.    Ця несподівана зустріч зворушила всіх особливо дітей (В. Минко).
13.    Стомившись день схиливсь на плечі (Л. Гудзь).
14.    Хлопець не прощаючись у бої помчав (К. Герасименко).
15.    Скроплений живлющою росою пробився паросток на світ (О. Квітневий).
16.    Я йшов не поспішаючи (Л. Первомайський).
17.    В степу за сторожовою могилою заструмувало марево (Г. Тютюнник).
18.    Крім знання тут потрібна інтуїція дар передбачення дар ясновидця (О.Гончар).
19.    Верби схилившись над Дінцем розчісують коси зелені (В. Сосюра).
20.    Незважаючи на лютий холод Шовкуна все більше хилило на сон (О. Гончар).


***************************************
Відокремлені додатки
ДЗ з української мови 
на період карантину 
(з 04.05. - по 07.05.)

ВИКОНАТИ ДО УРОКУ ОНЛАЙН!!!
Опрацювати відеоурок "Відокремлені додатки" можна   ТУТ.

Завдання 1. Розставте пропущені розділові знаки. Відокремлені додатки підкресліть.

1.           Всі дерева парку за винятком кількох старих дубів уже вкрилися зеленим листом (О. Гончар).
2.           Ніхто з живих істот крім людини не піде на смертельний ризик в ім’я істини (Р. Іваничук). Як мало навіть і в розумних людей жага багатства народжує думок (М. Стельмах).
3.           Вустя нічого не бачила крім отих швидких струмків нічого не чула крім їхнього лопотання (Є. Гуцало).
4.           Це залицяння усім кинулось в очі навіть батькові (І. Нечуй-Левицький).
5.           У всьому крім добрих справ знай міру і час (Нар. тв.).  
6.           Крім студентів багато городян прийшло послухати концерт (Р. Іванченко).
7.           Всі за винятком Бойчука здивовано дивилися на свого шкіпера (М. Трублаїні).
8.           На його пальцях навіть на долонях шкіра так поморщилась та порепалась, ніби потріскалась на жару (І. Нечуй-Левицький).
9.           Всіх запрошуємо на прогулянку до лісу в тому числі й малого Івася (Леся Українка).
10.        Опріч Гафійки було ще два наймити (М. Коцюбинський).

Завдання 2. Із кожних двох речень побудуйте одне з відокремленим додатком; поставте розділові знаки, обґрунтуйте їх.


1. Осінь торкнула своїм крилом усі дерева в лісі. Дубів і буків не торкнула. 2. На світі все можна знайти. Не знайдеш рідної матері. 3. У дорозі приділялась увага всім. Приділяли увагу дітям. 4. У наших садах ростуть будь-які сорти винограду. Не ростуть дуже теплолюбиві сорти. 5. Уважним потрібно бути до всіх. Приділяти увагу слід старим і дітям. 6. Школярі охоче опановують комп’ютерну грамоту. І учні молодших класів опановують також.



 ******************************
Відокремлені уточнювальні 
члени речення
ДЗ з української мови 
на період карантину 
(з 24.05. - по 07.05.)

ВИКОНАТИ ДО УРОКУ ОНЛАЙН!!!

Опрацювати відеоурок "Відокремлені   уточнювальні члени речення" можна   ТУТ.

Завдання.  Розставте пропущені розділові знаки. Відокремлені уточнювальні члени речення підкресліть. Визначите, який саме член речення уточнюється.

1.     Тут же посеред базару дзвеніли молотками ковалі  та майстри (Ю.Мушкетик).
2.     Море синє аж чорне тільки білою піною б'є об берег (Коц.).
3.     Колись в дитинстві бачив дивний сон я, як сходила униз з небес  Мадонна (В.Герман).
4.     Справді було душно аж варко так душно (Панас Мирний).
5.     На тлі інших  низеньких  будинок здається майже гігантом (Із газети).
6.     Жваво з юнацькою енергією заходився Семен ставити хатину(Коцюбинський).
7.     Тепер скелі росли перед нами теплі навіть гарячі (М. Коцюбинський).
8.     Там за горами давно вже день і сяє сонце, а тут на дні міжгір’я ще ніч (М. Коцюбинський).
9.     Отут в низенькій цій хатині моя любов жила колись (Мал.).
10.  На сажень від кущів ріс тоненький у дві хлопчачі руки завтовшки бересток (В. Винниченко)

***********************************************
Граматичні помилки в реченнях 
з дієприслівниковими зворотами
ДЗ з української мови 
на період карантину 
(з 28.04. - по 02.05.)
Опрацювати відеоурок "Відокремлені обставини" можна   ТУТ.

Увага!!!  У реченнях з дієприслівниковими зворотами основну і додаткову дію повинен виконувати один діяч. Якщо дієслово-присудок і дієприслівник мають різних діячів – таке речення побудовано неправильно.          
Уживання дієприслівникового зворота  в безособових реченнях не відповідає нормі.



ВИКОНАТИ ДО УРОКУ ОНЛАЙН!!!

Завдання 1. Запишіть речення, підкресліть граматичну основу та дієприслівник чи дієприслівниковий зворот. Визначте, хто (що) виконує основну дію, а хто (що) – другорядну. Розставте розділові знаки.
1.      Гойдаючи утому на крилі верталися додому журавлі (М.Луків).
2.      Рушниця в його руках стріляла не хиблячи (Трибул.).
3.      З переляку хлопці бігли не чуючи під собою ніг (О. Квітневий).
4.      Вона сиділа замислившись (Ю. Яновський).
5.      Олесь ніяково посміхнувся і ковзаючись побрів до школи (Гр. Тютюнник).
6.      Кінь відпочивши  бадьоро вистукував копитами по лункій дорозі (П.Панч).
7.      А я живу усім смертям на зло незігнутий і непокорений /Д.Пічкур/.
8.      Мама жито колись в полі згорбившись жала /А.Звірик/.
9.      Ось тополя змерзши вітами поволі б’є себе в груди щоб зігріти дух /Є.Гуцало/.
10.  Кілька годин вони працювали не відповідаючи /В.Собко/.


Завдання 2. Знайдіть речення, у яких допущено помилки у вживанні дієприслівникових зворотів. Відредагуйте ці речення. Поясніть суть помилок. Розставте розділові знаки.
УВАГА! Речення, які неправильно граматично побудовані, записуйте  зошит, а поряд пишіть відредаговане речення.

1.      Весело наспівуючи бадьору пісеньку, у Миколи значно покращився настрій.
2.      В голові у нього вихором проносились мрії, задивляючись у зоряне небо. 
3.      Перегорнувши останню сторінку книги, мені жаль було розлучатися з її героями.
4.      Працюючи довгий час разом, друзям було легко порозумітися.
5.      Попрацювавши весь тиждень, ремонт було завершено вчасно.
6.      Ледве навчившись ходити, у нього виникла потреба малювати.
7.      Слухаючи музику Лисенка, нас не полишало відчуття гордості за Україну.
8.      Розглядаючи цю гілку черемхи, мені згадалося батьківське подвір’я. 
9.      Читаючи роман, серце сповнюється болю.
10.  Почувши голос матері, серце у мене почало битися частіше.

*************************************************
Відокремлені обставини
ДЗ з української мови 
на період карантину 
(з 21.04. - по 28.04.)
Опрацювати відеоурок "Відокремлені обставини" можна   ТУТ.

Завдання. Розставте, де потрібно, розділові знаки при відокремлених обставинах, підкресліть їх. У дужках напишіть номер правила за відеоуроком.
Обведіть номери речень, у яких обставини відокремлюються за бажанням автора.

ВИКОНАТИ ДО УРОКУ ОНЛАЙН!!!
1.              Зашаруділа їжачиха з дітьми шукаючи зірки (М. Ясакова).
2.              Із вирію летять курличучи ключі (М.Зеров).
3.              Спинившись  на нічному перехресті замисливсь молодий філософ-клен (В. Мельник).
4.              Що ж їм сидіти згорнувши руки чекати, щоб за них хтось подбав? (М.Коцюбинський).
5.              Сліди не варто залишать траві ламаючи хребти волошкам диким (В. Рабенчук).
6.              Всупереч людській тривозі фонтан могутньо розростався (В. Кобець).
7.              В руках твоїх вогонь втомившись стих, зіщулився і задрімав неначе (Р. Лубківський).
8.              Незважаючи на ранню пору то в одному кінці то в іншому зривалася пісня (Гончар).
9.              Над нами вже блакитом небо квітло позбувшись білих кольорів зими (В. Кобець).
10.          Далі Зірка йшла накульгуючи (Ю.Мушкетик).  
11.          Проходиш попід соняхами гарячими низько схиливши голову (В. Кобець).
12.          Бійці сиділи деякий час задумавшись (О.Гончар). 
13.          Гроза нарве волошок в небі синіх і сплівши із таких квіток вінок твоє чоло прикрасить, Україно! (Є.Гуцало).
14.          Вітер лютий налетів з розгону і втомившись під дврима ліг (М. Шеремет).
15.          Гнідий кінь пасся в дворі осідланий і задер голову почувши знайому ходу хазяїна (Є. Гуцало).
16.          Вже пора мені обов’язково діловитості наперекір всі слова чотирипелюсткові, як бузок, струсити на папір (А. Бортняк).
17.          Подорожуючи не пускай коня галопом (Нар. тв.)
18.          При березі деінде росли верби зажурено посхилявши своє безлисте гілля над студеним плесом (В. Руденко).
19.          Стоять зіщулившись бори, ведмедям літо сниться (М. Луків). 
20.          Заплющивши очі він піддався сумові що колисав душу (Підмогильний).


*************************************************
Відокремлені означення та прикладки
ДЗ з української мови 
на період карантину 
(з 13.04. - по 22.04.)
Завдання 1. Розставте розділові знаки. Підкресліть відокремлені означення та прикладки. Поясніть умови відокремлення (біля кожного речення напишіть коротко правило).
1.                І вона вибаглива і неприступна на цей раз сіла поруч з ним (О. Гончар).
2.                Сивий полин п’янив повітря гіркими пахощами густими і задушливими  (М.Коцюбинський).
3.                На призьбі сиділа його мати вже немолода жінка (Панас Мирний).
4.                Через балконні двері в кімнату ллється вечірнє повітря напоєне пахощами літнього саду (М. Коцюб.). 
5.                Збентежений з такої зустрічі хлопець ледве не випустив хлібини (О. Донченко).
6.                Молодому в’єтнамцю як постійному мешканцю півдня дуже дошкуляла північна зима (З газети).
7.                Павло Попович зоряний син України став відомим на весь світ (І. Цюпа).
8.                Швидко надходив вечір морозний і зоряний (М. Коцюбинський). 
9.                Острів Хортиця дістав свою назву від слова «хорт»  тобто пес (Д. Яворницький).
10.            Польові квіти в тому числі й сон-траву треба оберігати (З газети).
11.            Нам дають чаю гарячого міцного що блищить в склянці як стигла вишня (М. Коцюбинський).
12.            То була Ликерія Петрівна на прізвище Висока  (І.  Нечуй-Левицький).
13.            Рідний степ широкий вільний пишнобарвний  раптом став перед очима  (М. Вороний). 
14.            Не лякані ніким у цій напівдикій лісовій річечці в'юни допливали мало не до ніг Марка (А.Колісниченко). 
15.            Ліворуч чітко окреслені на тлі річки чорніли контури великого мосту (В. Козаченко).
16.            Попереджена про приїзд матері телеграмою Марійка виїхала на вокзал зустрічати (О. Донченко).
17.            Веселий гостинний він любив товариство (М. Коцюбинський).
18.            Ніч опустилась над полем бою  тиха безмісячна (В. Собко).

Завдання 2. Доповніть речення поширеними чи непоширеними узгодженими означеннями (означенням можна доповнювати будь-який іменник). Запишіть їх, поставивши розділові знаки.
1. Ліс смутно шелестить листям.
2. Плоди звисають тяжко з віт зелених.
3. Розшумілася вітрами під вікном моя сосна.
4. Зелена трава піднялася високо вгору.
5. У печі топилося.
6. Він ще довго дивився у вогнище.


********************************
Відокремлені прикладки
ДЗ з української мови 
на період карантину 
(з 06.04. - по 12.04.)
Опрацювати відеоурок "Відокремлені прикладки"  можна ТУТ.

 1. Розставте розділові знаки. Підкресліть відокремлені прикладки, позначте означувані слова. З'ясуйте умови відокремлення прикладок (запишіть біля кожного речення номер правила з відеоуроку).

1.    Дощі весняні  найдорожчі гості  несуть гостинці в вузликах суцвіть (В. Козак).
2.    Невеличка юрма людська  переважно діти вигойдувались під зеленими шумливими деревами... (Є. Гуцало).
3.    Шофер  літній чолов’яга  мав атлетичну будову тіла (Дмитр.)
4.   Всміхнулась йому хліборобові доля – дарує такий запашний коровай! (П. Керанчук).
5. Як справжній лірик Сосюра надзвичайно різноманітний у своїх переживаннях (Д.Білоус).
6.    Їм завзятим хлопчикам легко і просто бути невмирущими в цій сутичці (Є. Гуцало).
7.    І комірник обережний і надійний чоловік  викочував із схрону бідон з пахучим серпневим медом (В. Кобець). 
8.    Людина енциклопедичних знань мій батько міг дати відповідь на будь-яке питання. 
9.    Деякі птахи наприклад орли грифи й кондори можуть набирати висоту до шести-семи кілометрів.
10.  І найбільше мене вразила Галина блондинка з великими голубими очима (А. Звірик).
11.  І боєць Журба як заспівувач мав бути в перших лавах (В.Кучер).
12.  Син полтавських степів Василь Симоненко знав тишу степу (І. Дзюба).
13.  Під нами прокидався туман, а над нами падало й падало листя  золоті сльози осені (М. Стельмах).
14.  Довге життя випало старій Дорошенчисі або Чубанисі як частіше називають її (Гонч.).
15.  У горах Брянський як командир зустрівся з новими трудноща­ми (О. Гончар).
16.  Син трудового народу він з дитинства пройнявся любов’ю до хліборобської праці (О. Гончар).
17.  Час великий диригент перегортає ноти на пюпітрі (Л. Костенко).
18.  Як міцне і тверде дерево дуб здавна використовувався у суднобудуванні (З підр.)

Завдання 2. Доповніть речення так, щоб іменна частина складеного присудка стала відокремлено прикладкою. Поясніть розділові знаки.
Зразок: Арфа – щипковий музичний інструмент. – Арфа, щипковий музичний інструмент, має форму трикутної рами.
1.     Підмет – головний член речення.
2.     Київ – столиця України.
3.     Бібліотека – храм книги.
4.     «Кобзар» – вічна книга.
5.     Молодь – майбутнє нашого суспільства.

Завдання 3. Розставте, де треба,  розділові знаки. Укажіть речення з відокремленими прикладками. Відповідь обґрунтуйте.
1.                   Усе це тобто новини він прочитав у газеті. 2. Гризуни наприклад ховрахи завдають багато шкоди полям. 3. У нас буде контрольна робота з орфографії або морфології. 4. Орфографія або правопис розділ мовознавства, який вивчає написання слів. 5. Песців або полярних лисиць розводять у розплідниках. 6.  Господарі пригощали колядників печивом або цукерками.  7. Лісова зона або Полісся розкинулося на Півночі України. 8. Осінні квіти особливо айстри тішать нас своєю красою. 9. Ми поїдемо до Києва або до Львова. 10. Осінніми вечорами я  читав пригодницькі романи або фантастику.

********************************************
Відокремлені означення

ДЗ з української мови 
на період карантину 
(з 30.03. - по 05.04.)

Опрацювати відеоурок "Відокремлені узгоджені означення"  можна  ТУТ.
Опрацювати відеоурок "Відокремлені неузгоджені означення"  можна  ТУТ.

Завдання. Розставте розділові знаки. Над означуваними словами надпишіть ОС. Підкресліть відокремлені означення. Поясніть умови відокремлення (біля кожного речення напишіть номер правила). 
1. Поширене означення стоїть після означуваного слова, вираженого іменником.
2. Означення стосується особового займенника.
3. Означення  стоїть перед означуваним словом і має додатковий обставинний відтінок значення
4. Непоширені означення стоять після означуваного іменника, перед яким уже є залежне від нього означення
5. Означення відділене від означуваного слова іншими членами речення
6. Означення не відокремлюємо

1. Ген-ген здіймалися зелені узгір’я освітлені сонцем (І. Цюпа). 
2. Загримів дрібний грім веселий сріблистий (І. Нечуй-Левицький). 
3. І сидить не зляканий ніким у задумі красноперий зяблик (І. Світличний). 
4. Вражений небаченим видовищем хірург прикипів до місця (О. Довженко). 
5. Дійшли до зарослих ряскою копанок (У. Самчук).
6. Настояна на терпких травах снується вереснева лагідна тиша (І. Цюпа). 
7. Знесилений пригнічений я опускаюсь на землю (М. Івченко).  
8. То був тендітний, бліденький підліток мало схо¬жий на сільських хлопчаків (В. Земляк). 
9. Жнива щороку мали свою пору освячену святами овіяну піснями (У. Самчук).
10. Оздоблена інеєм вражає красою папороть... (Н. Пільгук).
11. Оповитий тишею степ дихав пахощами росяних трав (П. Панч). 
12. Я йшов стривожений безтямний німий (І. Франко). 
13. Покинута людьми на довгі дні дорога помирає в бур’яні (Д. Павл.). 
14. Повна сили і краси йде землею запліднена осінь (Луц.).

Виконане завдання завантажуйте в Google Classroom.

Шановні учні! Для зручності, ефективності та забезпечення зворотного зв'язку за допомогою додатка Google Classroom я створила онлайн-клас з української мови та літератури.
Код для приєднання Google class 
з укр мови  e35zs2b

************************************************
Інтеактивні завдання для учнів

Виконайте 4 інтерактивні вправи на сервісі  Learningapps.org  з теми "Відокремлені означення".

Що потрібно зробити учневі, щоб виконати запропоновані завдання?
  1. Перейдіть за посиланням Learningapps.org -  і потрапите на головну сторінку.
  2. Клацніть ВХІД.
  3. Введіть логін і пароль /таблицю логінів і паролів для кожного класу й групи дивись нижче/. До речі, ви можете змінити їх.
  4. Клацніть МІЙ КЛАС - і перед вами буде підбірка вправ, які ви повинні виконати.  
Логіни та паролі
8-А  ТУТ
8-В  ТУТ
*************************************************************
Відокремлені означення
ДЗ з української мови 
на період карантину 
(з 13.03. - по 20.03.)
Опрацювати відеоурок "Відокремлені узгоджені означення"  ТУТ. 

Опрацювати відеоурок "Відокремлені узгоджені означення"  ТУТ.

Вивчити § 32 (за підручником Заболотного), виконати письмово картку (див. нижче), вправи № 324,328 (за підручником Заболотного) та № 402, 403 (за підручником Глазової).

КАРТКА
Завдання. Розставте розділові знаки. Підкресліть відокремлені означення. Поясніть умови відокремлення.
1.   Знесилений від бігу хлопець впав (О. Довженко).
2.   Веселий гостинний він любив товариство (М. Коцюбинський).
3.   Напоєний незабаром зіллям зогрітий теплом Остап розплющив очі (М. Коцюбинський).
4.   Всі враження буття зливаються в невмирущу гармонію людяну дорогоцінну (О. Довженко).
5.   Балакучий та моторний він і хвилини не сидів без діла (Л. Муратов).
6.   І хмари не прив’язані до слова от просто так пливуть собі й пливуть(Л. Костенко).
7.   Сповнений любові я іду по вулиці вузькій (В. Сосюра).
8.   Ніч опустилась над полем бою  тиха безмісячна (В. Собко).
9.   Рожевим цвітом радісно залиті шумлять сади  (В. Сосюра).
10. За Дніпром повиті сизою ранковою димкою мріли розлогі українські степи(С. Журахович).
11. Наліг туман на воду й береги, густий і непрозорий (М. Рильський).
12. Листя пожовкле спалене вітром з шепотом тихим тихо летить (Олександр Олесь).
*************************************************************
Однорідні члени речення
Зразки тестових завдань
для тематичного контролю № 4

Завантажити тестові завдання  можна ТУТ


 ***********************************************************
Підручники з української мови 


Заболотний О. , Заболотний В. Українська мова: підручник для 8 класу, 2016














Авраменко О., Борисюк Т, Почтаренко О. Українська мова: підручник для 8 класу, 2016
















Пентилюк М. Українська мова: підручник для 8 класу, 2016















Ющук І . Українська мова: підручник для 8 класу, 2016

Немає коментарів:

Дописати коментар