5 клас. Українська мова.


Домашнє  завдання
напишіть запропонований аудіодиктант.
Диктант "Тиша" слухай ТУТ
Щоб виконати самоперевірку, текст диктанту можна подивитися ТУТ.

Нормативи оцінювання диктанту

Бали
Кількість помилок
Бали
Кількість помилок
1
15  і більше
7
4
2
13 -14
8
3
3
11 - 12
9
1+1 (негруба) - 2
4
9 - 10
10
1
5
7 - 8
11
1 (негруба)
6
5-6
12
0











************************************

Шановні учні! Повторіть, будь ласка,  рубрику «Прикрась життя українською».

Вивчений матеріал можна знайти ТУТ.

************************************
Написання префіксів ПРЕ-, ПРИ-, ПРІ-

                    Пре-

               При-

презирливий
приватний /який належить окремій особі; недержавний; особистий/
прези́рство 
привілей соблива перевага, пільга, яку закон надає окремим особам, групам людей/
преосвященний /складова частина титулування єпископа/
пригода

преподобний /святий, праведний/
призер

престол /трон монарха; у христ. церквах – високий чотирикутний столик, що стоїть у центрі вівтаря/
прикмета

преамбула /вступна частина якого-небудь важливого документа/
прилад

презент
примітив  е, що відзначається низьким ступенем розвитку,  спрощеністю/
презентація
примха есподіване, нічим не обгрунтоване бажання; каприз, забаганка/
президент
принаймні  /у всякому разі/
прем’єра /перша вистава п’єси в театрі, перший показ концертної або циркової програми/ 
принцип

премія
природа
препарат
присудок
престиж вторитет, вплив, який має  хто-, що-небудь/
притаманний

претендент  ой, хто претендує на що-небудь, хто має підстави одержати щось/
приятель

претензія

************************************

Зразки тестових завдань
для тематичного контролю № 7
Завантажити тестові завдання  можна ТУТ
************************************

Домашнє завдання на середу (12.04):
Скласти твір-роздум (усно) на одну з таких тем:         
  • Яке свято я найбільше люблю?
  • Яка книга вразила мене найглибше?
  • Чому я люблю малювати (читати, майструвати, співати,
  • танцювати, подорожувати, фотографувати тощо)?
  • Який шкільний предмет приваблює мене найбільше?

Якщо є потреба, опрацюйте теорію й перегляньте приклади учнівських творів.

Змістом роздуму є встановлені людиною зв’язки між предметами та явищами.
До роздуму можна поставити загальне  питання ЧОМУ?
Розгорнутий роздум складається з трьох частин.
У першій висловлюється основна думка, яку потрібно довести, - теза.
У другій частині наводяться докази на підтвердження тези.
У третій міститься висновок.

Схема розгорнутого роздуму

                  Чому?           Що з цього випливає?
        ТЕЗА          АРГУМЕНТИ               ВИСНОВОК
                    бо …
                    тому що…              отже, …
                      через те що…            таким чином, …

Чому потрібно читати книги?
Читання книг необхідне кожній людині.
По-перше, воно розширяє кругозір, допомагає краще зрозуміти життя. По-друге, читання збагачує пам'ять новими знаннями, розвиває почуття людини. Нарешті, читання зміцнює грамотність, виховує смак до хорошого слова, любов до рідної мови.
Отже, читання робить людину мудрішою. Тому дуже корисно читати книги.
Моє улюблене заняття
Найбільше я люблю слухати класичну музику.
По-перше, вона дуже хвилює мене. По-друге, класика вміє заспокоїти, пробудити почуття прекрасного, подарувати хвилини непростих душевних переживань.
По-третє, я сприймаю класичну музику як щось високе, іноді загадкове, іноді незбагненне, але кожну мить таке живе й прекрасне.
Ось чому я хотіла б займатися саме серйозною музикою.

Машини  –  невтомні помічники людини
Машини – чудесні дітища допитливого й наполегливого людського розуму та його умілих всемогутніх рук. Людина змусила машини робити дуже багато, майже все…
Машина виготовила черевики, які ти носиш, стілець, на якому ти сидиш, лампочку, яка тобі світить… І хоч на що ти кинеш оком – чи то в кімнаті, де ти живеш, чи то на вулиці, по якій ти йдеш, або в школі, де ти вчишся, - всюди побачиш речі, вироби, будови, прилади, які своєю появою завдячують машині.
Отже, машину можна назвати невтомною працівницею, яка допомагає нам одержувати більше продуктів харчування, більше одягу, швидше і краще будувати житло.
************************************
Завдання: напишіть запропонований аудіодиктант.

Диктант "
Конячі ніжності" слухай ТУТ. 
Щоб виконати самоперевірку, текст диктанту можна подивитися тут.

Нормативи оцінювання диктанту

Бали
Кількість помилок
Бали
Кількість помилок
1
15  і більше
7
4
2
13 -14
8
3
3
11 - 12
9
1+1 (негруба) - 2
4
9 - 10
10
1
5
7 - 8
11
1 (негруба)
6
5-6
12
0










************************************

Робота над помилками
Завантажити алгоритм виконання та зразок  можна ТУТ

************************************ 

Вимоги до ведення зошитів з української мовив 5-11 класах

Завантажити вимоги можна ТУТ
************************************

Зразки тестових завдань
для тематичного контролю № 6

Завантажити тестові завдання  можна ТУТ
************************************

Зразки тестових завдань
для тематичного контролю № 5
Завантажити тестові завдання  можна ТУТ
************************************

Інтеактивні завдання для учнів
За допомогою сервісу  Learningapps.org  я створила для дистанційного навчання віртуальні класи. Указаний ресурс також дозволяє контролювати процес виконання завдань учнями.

Що потрібно зробити учневі, щоб виконати запропоновані завдання?
  1. Перейдіть за посиланням Learningapps.org -  і потрапите на головну сторінку.
  2. Клацніть ВХІД.
  3. Введіть логін і пароль /таблицю логінів і паролів для кожного класу й групи дивись нижче/. До речі, ви можете змінити їх.
  4. Клацніть МІЙ КЛАС - і перед вами буде підбірка вправ, які ви повинні виконати до кінця канікул.  Ті учні, які виконають усі вправи самостійно, матимуть високі бали. Успіхів вам!!! 
Логіни та паролі
5-А І група  ТУТ
5-А ІІ група ТУТ
5-В І група  ТУТ
5-В ІІ група  ТУТ

************************************
Шановні учні! Повторіть, будь ласка, під час канікул рубрику «Прикрась життя українською».
Вивчений матеріал можна знайти ТУТ.

************************************
Завдання на період карантину

Завдання 1. Повторіть уживання розділових знаків при прямій мові. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки. Накресліть схеми.

1.                  А знаєте, чому півники подружилися?  підійшов до дітей тато.
2.                  Кричу я Зливо йди в степи! Тобі ми дуже раді!
3.                  А що ж мій кінь білогривий? Олег запитався.
4.                  Дідусю струмок висихає! схвильовано повідомили хлоп'ята.
5.                  Дивуюсь радію у серця питаю Скажи віще серце чи скоро світ буде?
6.                  Цього року мабуть урожай буде каже батько.

Завдання 2. Повторіть уживання розділових знаків при діалозі.
Прочитайте оповідання  Л.Сергєєва «Скупий».
Запишіть діалог, починаючи з репліки, яку виділено червоним кольором, розставте пропущені розділові знаки.


   Усі вважали мене добрим, та я був скупий. Мені, наприклад, було шкода віддавати свої речі, навіть непотрібні. Я казав: “Бери, будь ласка”, а самому було жаль. Або приходив із гостей додому і починав шкодувати, що мало з’їв цукерок. Мені було дуже соромно, що я такий жадібний і скупий. Скоро мені стало зовсім тяжко віддавати свої речі. 

Якось до мене підійшов Володя.
Дай книжку почитати
Не можу. Сам читаю кажу.
А потім даси? питає Володя.
Потім дам.
Петя попросив у мене олівець – помалювати, а Гена – шахи – пограти.
Не можу дати. Сьогодні сам малюватиму сказав я Петі.
А Гені сказав
Увечері сам гратиму в шахи. 
Через два дні Володя зустрічає мене і каже
Прочитав?
Що? запитую.
Книжку.
А-а-а! Ще ні. Я повільно читаю. Кожну сторінку.
Ну добре. А коли закінчиш, даси?
Дам. 
Того ж дня до мене підійшов Петя. 
Сьогодні даси? питає.
Ні, не можу. Сам читаю.
Що читаєш?  усміхнувся Петя.
Книжку.
Та я в тебе олівці просив нагадав він.
А-а-а! Малюю ще, малюю!
Потім я зустрів Гену.
Ну як? Зараз даси?  питає.
Ні, ні! Сам читаю! Тобто малюю! Тобто граю!
Після цього хлопці в мене більше нічого не просили.

Завдання 3 (для тих, хто не виконав своєчасно, - на 19 грудня).
Складіть діалог­-розпитування (не менше, ніж 12 реплік; формули етикету не вважаються окремими репліками), пов’язаний з вашим життєвим досвідом. Пам’ятайте, що найбільш повною і самостійною є перша репліка. Наступні доповнюють одна одну.
Приклади діалогів можна подивитися ТУТ. Зверніть увагу на зміст, будьте уважні, бо в окремих діалогах є граматичні та лексичні помилки.
Діалоги НЕ СПИСУЙТЕ, СКЛАДАЙТЕ СВОЇ.

УВАГА!
Шановні учні, за вами залишається підготовка до контрольної роботи з теми «Складне речення. Пряма мова».
Також не забудьте про контроль знань за рубрикою «Прикрась життя українською». Оскільки зошити № 2 я не встигла вам роздати, то незабаром розміщу опрацьований на уроках  матеріал. Готуйтесь!

************************************

Зразки тестових завдань
для тематичного контролю № 4 з теми
«Складне речення. Пряма мова»
Завантажити тестові завдання  можна тут.

*************************************

ГРУПИ ВСТАВНИХ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ 

1
Виражають упевненість або невпевненість
безумовно, безперечно, звичайно, видно, очевидно, либонь, здається, може, можливо, мабуть, певно, напевно, певна річ, я певен, смію запевнити, правда, справді  тощо.
2
Указують на джерело повідомлення
кажуть, як кажуть, по-моєму, по-твоєму, по-вашому, на мій погляд, на мою думку, на думку , за словами…, за повідомленням …, як відомо  тощо.
3
Виражають різні почуття
на щастя, на радість, на жаль, на сором, на диво, дивна річ, як на зло, як на біду, як навмисне  тощо.
4
Указують на порядок викладу думок
по-перше, по-друге, з одного боку, з другого боку, зрештою, нарешті, отже, значить, таким чином, до речі,  наприклад  тощо.
5
Привертають увагу співрозмовника
чуєте, бачите, розумієте, знаєте, вірите (віриш), погодьтесь, уявляєте, майте на увазі, зверніть увагу  тощо.
6
Оцінка повідомлюваного як звичайного
як завжди, як правило, як водиться, було, бувало  тощо.
7
Слова ввічливості
будь  ласка, дозвольте, даруйте,  вибачте, прошу вас тощо.

Ніколи не бувають вставними і, отже, не виділяються комами слова: навіть, майже, якраз, адже, все-таки, все ж таки, наче, начебто, немов, немовби, немовбито, ніби, нібито, мовби, неначе, нібито, принаймні.

********************************************
ТВІР-ОПИС ТВАРИНИ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
Завдання. Складіть усний твір-опис тварини за планом в художньому стилі. Використайте порівняння, епітети, пестливі слова, синоніми.

Твір-опис тварини в художньому стилі

Теми творів:
1. Моя улюблена домашня тваринка.
2. Тваринка, яку я мрію мати.
3. Тваринка, яку я бачив (-ла) у зоопарку (цирку).

Структура твору:
1. Зачин (вступ).
2. Основна частина.
3. Кінцівка (висновок).

Текст повинен розкривати тему твору та  пiдпорядковуватись основнiй думцi (ставлення  автора  до описуваної тварини; його впевненiсть у тому, що "брати меншi" потребують пiклування тощо).

Орієнтовний план твору-опису тварини
1.            Вступ: про кого я буду розповідати й чому; де живе тварина; її порода, кличка; історія появи тварини у нашому домі.
2.            Основна частина: опис зовнішніх ознак тварини та рис її вдачі.
А                  Розмір (зріст) тварини.
Б                   Її масть (забарвлення), шерсть (хутро, шкіра).
В                   Форма тулуба, морди.
Г                    Голова, очі, ніс, вуха, лапи, хвіст і т.ін.
Д                  Особливості її вдачі, звички.
3.            Кінцівка: моє ставлення до тварини.

Монологічне мовлення
Твір
     
Орієнтовний обсяг твору – 0,5 – 1 стор.

Оцінюється здатність учнів:
·       виявляти обізнаність із теми, що розкривається (усно чи письмово);
·       здобувати потрібну інформацію в різноманітних джерелах (зокрема користуватися ІКТ) для створення власних усних і письмових висловлювань;
·       будувати висловлювання певного обсягу, типу й стилю, добираючи й упорядковуючи необхідний для реалізації задуму матеріал (епізод із власного життєвого досвіду, прочитаний або прослуханий текст, епізод із кінофільму, сприйнятий (побачений чи почутий) твір мистецтва, розповідь іншої людини тощо) і використовуючи мовні засоби оформлення; продукувати чітке, плавне, зв’язне мовлення з ефективною логічною структурою, що допомагає слухачеві сприйняти й запам’ятати почуте;
·       будувати композиційно й змістовно завершене висловлювання;
·       ураховувати мету спілкування, адресата мовлення; формулювати основну думку висловлювання;
·       розкривати тему висловлювання тощо.
Під час оцінювання усного монологічного мовлення враховуються також такі аспекти: здатність дотримуватися культури мовлення й правил спілкування з урахуванням мовленнєвих ситуацій; виявляти певний рівень творчої діяльності; вільно й невимушено триматися перед слухачами, підтримувати з ними зоровий контакт; доцільно й ефективно використовувати позамовні засоби (постава, міміка, жести).

Матеріалом для твору (усного/письмового) можуть бути: тема, сформульована на основі попередньо обговореної проблеми, життєвої ситуації, прочитаного та проаналізованого художнього твору; а також пропоновані для окремих учнів допоміжні матеріали (якщо обирається варіант диференційованого підходу до оцінювання).
У монологічному висловленні оцінюють його зміст і форму (мовне оформлення). За усне висловлювання (твір) ставлять одну оцінкуза зміст, а також якість мовного оформлення.
Оцінюючи усне висловлення, ураховують наявність порушень орфоепічних норм, правильність інтонування речень.

ТВІР-ОПИС ТВАРИНИ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Завдання: 1. Вивчіть запропоновану теорію «Художні засоби».
                   2. Виконайте письмово завдання.

ТЕОРІЯ
1.       Епітет   - це художнє, образне означення, що підкреслює  характерну рису, визначальну якість явища,  предмета, поняття, дії.
Наприклад: шовковиста шерсть, грайливі очі, пухнастий хвостик.
2.       Порівняння — це зіставлення двох явищ, предметів, фактів для пояснення одного з них за допомогою  іншого. Стилістична роль порівнянь  полягає у виділенні якоїсь особливості. 
Наприклад: очі ніби намистинки, вушка як китички, хвостик як бублик.
3.       Пестливі слова – це зменшено-ласкаві слова й вислови в художньому творі із суфіксами ОНЬК, ЕНЬК, ИЧК, ЕЧК, ЕСЕНЬК, ІСІНЬК, ЮСІНЬК тощо, які використовуються для передачі ніжності, замилування, любові.
Наприклад: малесенький писочок, гладенька шерсть, коротюсінький хвостик.

Завдання. Утворити від запропонованих слів зменшувально-пестливі  та дібрати епітети для характеристики тварини, яку ви описуватимете
Наприклад: звір – звірок, звірятко /маленьке, безпомічне, сильне/.
Тварина
Очі
Вуха
Шия
Морда
Хвіст
Лапи
Спина

*********************************************
Зразки тестових завдань
для тематичного контролю № 3 з теми
«Речення з однорідними членами. 
Звертан­ня. Вставні слова»

Завантажити тестові завдання  можна тут.


*********************************************
Робота над помилками, допущеними в переказі
Завдання. Виправте лексичні й граматичні помилки в запропонованих реченнях.
Запишіть відредаговані речення поряд. Зразок виконання є в класній роботі.

1.         Завантажити  завдання  можна тут.

*********************************************
Другорядні члени речення
Завдання. Перепишіть. У кожному реченні підкресліть головні та другорядні члени. Підкреслення робіть охайно загостреним олівцем.

1.                В полі пахне вогким осіннім зіллям.
2.                Світ вечірнього сонця заглянув у вікно.
3.                Навшпиньки виглядають жоржини через тин.
4.                І завжди для всіх треба нам добро робити.
5.                Кожна українка може вишити  гарний рушник.
6.                Вечір чеше розпущені коси в золотому ручаї.


*********************************************
                                  Зразки тестових завдань
для тематичного контролю з теми
«Словосполучення. Головні та другорядні члени речення»
Завантажити тестові завдання  можна тут.
**********************************************
Шановні учні!
У 2016-2017 навчальному році ви можете взяти участь у грі "СОНЯШНИК".
Соняшник - Всеукраїнська українознавча гра /з української мови, літератури,  українознавства/яка проводиться щорічно відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12 жовтня 2012.

Участь у ній беруть учні загальноосвітніх шкіл без виїзду зі свого регіону. Гра відбувається у один тур безпосередньо за місцем навчання учнів за присланими організаторами комплектами завдань, що діляться на три рівні складності. Переможці гри отримують призи, усі учасники дипломисертифікати.
У 2016-2017 навчальному році VIIІ Всеукраїнська українознавча гра «Соняшник» – 2017 відбудеться 3 березня 2017 року.

Розмір оргвнеску за участь у грі становить:
·            до 200 учасників зі школи/об’єднання – 16,50 грн. з одного учасника
·            201-400 учасників зі школи/об’єднання – 16,00 грн. з одного учасника
·            понад 400 учасників зі школи/об’єднання – 15,50 грн. з одного учасника
Оплата оргвнеску до 31 січня 2017 року.

Завдання Всеукраїнської українознавчої гри «Соняшник» /5 кл./
можна завантажити ТУТ.
Відповіді до завдань Всеукраїнської українознавчої гри «Соняшник»
можна завантажити ТУТ.
Охочі можуть потренуватися і пройти тести «Соняшник ON-LINE»  ТУТ.

********************************************** 
Граматична основа речення
Домашнє завдання.
1.                Вивчіть теорію за підручником Єрмоленка та Заболотного.
2.                Виконайте письмово запропоноване завдання.

Записати речення, підкреслити в кожному граматичну основу.

1.           Пливе перон за сизими шибками. (Л.Костенко.)
2.            Ми звикли друзів зустрічати на повну глибочінь сердець (Л. Дмитерко).
3.           Думає поле глибокую думу, спокоєм душу свою напуває. (О. Олесь.)
4.           Слово своє буду гострити на кремені моєї душі. (Стеф.)
5.           Дідусь і дня не міг прожити без читання у свої сімдесят п'ять (О. Квітневий).
6.           Я з першого погляду в Київ закоханий (І. Драч).
7.           А слова дружнього за гроші не купити (М. Рильський).
8.           Снiг лапатий - син слухняний вiхоли. (Т.Дзюба.)
9.           Рiдна земля - золота колиска. (Нар.  творч.)
10.        Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер (О.Довженко).
11.        Ніщо не заважало сталеварові стежити за піччю (Іван Ле).
12.        Бiла рiвнина лишалася пуста(О.Кобилянська.

***********************************************
Завдання. Виберіть з двох словосполучень граматично правильне. Запишіть його. Виконайте повний синтаксичний розбір 2-3-х словосполучень.
Дякую маму – дякую мамі
За наказом директора - по наказу директора
Вибачте мого брата – вибачте моєму братові
Не прийшов із-за хвороби – не прийшов через хворобу
Опанувати мову – опанувати мовою
По всіх правилах – за всіма правилами
Мешкаю на вулиці Шевченка – мешкаю по вулиці Шевченка
Надіслати поштою – надіслати по пошті
Писати за планом – писати по плану
Пішов по справах – пішов у справах

***********************************************
Зразки тестових завдань
для тематичного контролю з теми
«Повторення вивченого в початкових класах»

Завантажити тестові завдання  можна тут.
***********************************************

МОВА І МОВЛЕННЯ. СИТУАЦІЯ СПІЛКУВАННЯ.
ТЕКСТ І ЙОГО ОЗНАКИ

Завдання. Підготуватися до опитування, яке відбудеться 23.09, за вказаними питаннями.
Завантажити питання для експрес-опитування можна тут.

***********************************************
Підручники з української мови


     Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Українська мова. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013.

       Підручник можна завантажити ТУТ

    





    
   
Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Українська мова. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.

       Підручник можна завантажити ТУТ
  





      






    Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова.      Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів.  – К.: Генеза, 2013.

       Підручник можна завантажити ТУТ